Booklovers

Booklovers

Charlotte Bronte : Jane Eyre ( A lowoodi árva )

2021. február 16. - Könyvrajongó

150187937_1078559375996280_1722800289354315929_n.png

A regény vadromantikus cselekménye, érzelmessége révén nagy sikert aratott. Címszereplője koldusszegény árvalány, akit egy komisz nagynéni nevel, majd beadja a lowoodi árvaházba. Jane tanítói oklevelet szerezve egy gazdag birtokos, Rochester házában lesz nevelőnő. A bonyodalmak viszont főként ezután kezdődnek…A bátor és tiszta, önmagához és szerelméhez mindig hű Jane vezeti el a XIX. század Angliájának világába az olvasót, aki az ő tisztán látó szemével figyelheti a kastélyok színesen kavargó társasági életét és a színes kavargás mögött megbúvó könyörtelen önzést.

Sziasztok!

A mai posztban egy klasszikus, méghozzá Charlotte Bronte Jane Eyre ( A Lowoodi árva ) című könyvéről fogok írni.

Hogyan került a kezembe a könyv?

Régebben anyukámat többször is láttam, hogy a Jane Eyre sorozat adaptációját nézi a tévében azonban akkoriban még nem igazán találtam érdekfeszítőnek az efféle történeteket. Pár hete a nagymamámékkal megkerestük anya régi könyveit és ekkor bukkantam rá a Jane Eyre-re az alábbi képen látható régi kiadásban. A nagymamám, aki szintén látta az adaptációt, megjegyezte, hogy a sorozat egyszerűen hihetetlen ,így úgy döntöttem, hogy elolvasom a könyvet, aztán jöhet a sorozat.

jane_eyre.jpg

 

A véleményem a könyvről

Már az első oldalakon tudtam, hogy nagyon fog tetszeni a könyv mert egyrészt csakúgy faltam a lapokat, abszolút lekötött és teljesen magával ragadott a történet, másrészt Charlotte igen választékosan megfogalmazott mondatai és írói stílusa is levett a lábamról. Egy-egy ilyen könyv elolvasása után mindig ráébredek arra, hogy mennyi nagyszerű kifejezést és szót használhatnánk, azonban ezek mára teljesen kivesztek a magyar nyelvből.

Jane Eyre karakterét örökre a szívembe zártam, mint ahogy a feledhetetlen élettörténetét is. Egy kedves, érzékeny, jószívű és őszinte lányt ismerhettem meg, aki csupán feltétel nélküli szeretetre vágyott. A hovatartozás érzésének hiánya és a fentebb említett szeretetvágy már egészen kisgyermekkorától megkeserítette az életét.A történet egészén foglalkoztatott a gondolat, hogy egy ilyen szeretetre méltó lány, mivel érdemelte ki azt a nehéz, sanyarú gyermek - és ifjúkort, ami neki járt. Aztán eszembe jutott, hogy az évtizedeken tartó küzdelem, szenvedés és megpróbáltatások nélkül Jane szinte biztos, hogy nem vált volna azzá a felnőtté, aki.

mv5bzgqwmjjiogqtytnlos00odjilwjmnjatowfjyjbkmjg2mza4l2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvyntqxmtixmtk_v1.jpg

Helen Burnst is nagyon megkedveltem, hiszen a Lowoodi-i árvaházban ő jelentette Jane számára a fényt az éjszakában. Jane igaz barátnője volt és a kapcsolatukat illetve az egymást iránti őszinte szeretetüket igazán meghatónak találtam.

spoiler-alert-news-feature.jpg

Mr. Rochestert természetesen én is megkedveltem azonban úgy vélem, hogy igen nagy hibát követett el azzal, hogy  nem mondta el Jane-nek az igazat. Egy kapcsolat ,amely alapból hazugsággal indul, sosem végződhet jól és valószínűleg Jane is így látta a helyzetet, ezért találta jobbnak ha elhagyja Thornfield Hallt. Egy nagyon-nagyon kis részét viszont megértem Rochester döntésének. A férfi megismert egy olyan nőt, aki rendkívül különlegessé vált számára tehát nyilván semmiképp sem akarta őt elveszíteni, ellenben az igazság bevallásával Rochester szerint kockára tette volna a kapcsolatukat. Jane-ről ekkor már tudhatta, hogy teljes szívéből, őszintén szereti őt és mindent vállalna érte, okos és értelmes nő lévén megértené a helyzetet és nem hagyná el a férfit, de sajnos Rochester kétségbeesésében ezt nem gondolta végig.

SPOILER VÉGE!

A könyvvel kapcsolatban meg kell említenem, hogy egyszerűen imádtam, hogy az egész történet Angliában játszódik, hiszen a Lowoodi árvaházat, Thornfield Hallt, és az angol vidékeket is könnyen el tudtam képzelni, a könyv elolvasása után pedig a sorozat adaptációban is láthattam ezeket a helyszíneket.

jane-eyre-760x500.jpg

 

Jane Eyre sorozat adaptáció

A Jan Eyre-t többféle változatban is feldolgozták, én azonban a 2006-os 4 részes sorozat adaptációt választottam, amelyben a főhősnőt Ruth Wilson alakítja, aki nagyszerűen megformálta Jane Eyre karakterét.

A Mr. Rochestert alakító színészről Toby Stephensről is mindenképp szót kell ejtenem. Szerintem Toby nagyon illett Mr. Rochester szerepére, különösen a kinézete miatt, hiszen ő nem egy "tipikus szépfiú" hanem egy  rendkívül szimpatikus és helyes férfi. Mr. Rochester karakterét végig elképesztően jól hozta, abszolút illett, ahhoz a Mr. Rochesterhez, akit én is elképzeltem a könyv olvasása során.

30855a74beef9a316937fa9eecb369e8.jpg

Ami az elejét illeti,szerintem túlságosan röviden mutatták be Jane gyerekkorát és azon belül a Helennel és Miss Temple-el való bensőséges kapcsolatát. A Gatesheadben töltött idő a könyvben szintén hosszabbra volt nyújtva viszont a sorozatban úgy gondolom, hogy a lényeget bemutatták hiszen a néző láthatta, hogy milyen élete volt ott Jane-nek és hogyan bántak vele. Ami még szerintem egy kicsit rövidre volt fogva, az a Jane Moor House-ba érkezése előtti rész (nem szeretnék spoilerezni, hogy mi történt előtte).

Ettől függetlenül azonban engem nagyon megérintett a sorozat, különösen a legeleje, amikor Jane Eyre Lowoodba kerül. A Thornfield Hallban történt eseményeket, és itt főként az éjszakai eseményekre gondolok, mind bemutatta a sorozat úgy, ahogy a könyvben le volt írva, azonban szerencsére nem csináltak thrilllert ebből az alapvetően szerelmi történetből. Ezt azért írom mert egy másik adaptáció előzetesét látva ,azok,akik nem olvasták a könyvet, azt gondolhatnák, hogy ez egy thriller vagy egy horror mivel néhány részt szerintem eléggé ijesztőre csináltak meg.

Én tehát jó szívvel ajánlom nektek ezt a szívszorító történetet illetve ezt a 2006-ban készült sorozat adaptációt!

Jó olvasást és sorozatnézést kívánok hozzá!

Könyvrajongó

A bejegyzés trackback címe:

https://booklovers.blog.hu/api/trackback/id/tr4616410336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása